سرویس سیاست مشرق - "ای سلمان! در آن موقعیّت کارهای بد و ناپسند در بین مردم به صورت کارهای شایسته و پسندیده در آید؛ و کارهای پسندیده و نیکو به صورت کارهای نکوهیده و ناپسند جلوه کند. و مردمان خیانت پیشه مورد وثوق و امانت واقع شوند؛ و به افراد امین و درستکار نسبت خیانت داده شود. و مرد دروغگو را تصدیق کنند و به دروغ های او مُهر صحّت و درستی بنهند؛ و مرد راستگو و درست را دروغگو شمارند و به گفتار او ترتیب اثر ندهند.»(از اوصاف آخرالزمان از لسان مبارک پیامبر اکرم(ص))"
رسول اکرم (ص) به اصحاب فرمودند:
"دورهای خواهد آمد که مردم امر به معروف و نهی از منکر را ترک خواهند کرد. اصحاب با تعجب عرض کردند مگر امکان دارد که مردم امر به خوبیها و نهی از بدیها را ترک کنند؟ حضرت فرمودند: بدتر هم خواهد شد و زمانی برسد که مردم امر به منکر و نهی از معروف میکنند! باز اصحاب با تعجب گفتند این چطور امکان دارد؟ حضرت فرمودند: بالاتر از این هم خواهد شد و زمانی برسد که جای معروف و منکر با هم عوض شود."( بحارالانوار، ج۵۲، ص ۱۸۱، حدیث ۲)
روز ۲۸ مهرم، مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس از رسیدن نرخ بلیت رفت و برگشت هواپیما به/از مقصد عراق برای ایام اربعین به ۳ میلیون تومان خبر داد.
همین ۱۲ مهرماه بود که احمدرضا عامری، رییس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشوری، از گران شدن صد در صدی بلیت اتوبوس به مقصد مهران برای ایام اربعین خبر داد.
همه این خبرها از اجرای «تمهیدات» چپ و راست برای «رفاه حال»! زائرین اربعین حسینی از سوی مسوولین امر، در حالی به گوش می رسد که به نظر می رسد دولت محترم به کل خیال خود را راحت کرده و قصد دارند کم ترین هزینه را در زمینه حضور عشاق اباعبدالله(ع) در گردهمایی بزرگ و جهانی شیعیان انجام دهد.
ظاهرا «سکولاریزم» خزنده در لوای کاهش تصدی گری حکومت در امور مذهبی در حال فراگیر شدن در دستگاه های مسوول است و این مساله، اگر نیک بنگریم، در نظامی که «جمهوری اسلامی» است و قرار بوده و هست که حواسش به دین و دنیای مردم توامان باشد، فاجعه است.
بیخ کار آن جا مشخص تر و معلوم تر می شود که نگاهی به قیمت بلیت هواپیما به مقصد مراکز تفریحی و خاصی چون تایلند بیاندازیم:
در حالی که بهای بلیت هواپیما برای اقشار مذهبی به مقصد عتبات و به قصد زیارت حرم آل الله به حدود ۳ میلیون تومان رسیده، بلیت هواپیمای خط هوایی ماهان(گران ترین خط هوایی ایران) به مقصد بانکوک، رفت و برگشت با حدود ۱.۷۰۰.۰۰۰ در دسترس است. بحث گردهمایی اربعین، چند سالی است که برای جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اهمیت اعتقادی و مکتبی، اهمیت سیاسی و حتی استراتژیک نیز پیدا کرده است، به این معنی که گردهمایی اربعین، به میعادگاه عشاق خطّ «مقاومت» و «انقلابی گری» نیز تبدیل شده است. میلیون ها زائری که در اربعین شهادت سالار شهیدان در کربلا گرد می آیند، این پیام را به سرتاسر دنیا مخابره می کنند که «محور مقاومت»، مستظهر به سلاح باور و عقیده در قلب میلیون ها عاشق اباعبدالله است و سرمایه معنوی ایران برای ایستادگی در برابر نظام سلطه، همین میلیون ها عاشقی هستند که اربعین به اربعین، در کربلای معلّی تجدید میثاق می کنند.
از این رو، هر اندازه تلاش مادی و معنوی از سوی جمهوری اسلامی برای بهتر و باشکوهتر برگزار شدن این حماسه سالانه، در حکم یک تکلیف دینی و به همان اندازه ملی و میهنی است.
مع الاسف، دو سه سالی است که در این زمینه شاهد بی تدبیری هایی هستیم که کم کم این باور را ایجاد می کند که شاید عمدی در کار است. نرخ بلیت هواپیمای تهران-نجف در حالت عادی حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، و وقتی این قیمت در آستانه اربعین حسینی به ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان می رسد (بیش از ۳ برابر)، یعنی اراده ای برای سر و سامان دادن به قیمت ها در جهت رفاه حال صدها هزار زائر اربعین وجود ندارد.
حال باید این سوال را از دست اندرکاران امر پرسید که وقتی بخش قابل توجهی از ارزی که به واسطه تحریم ها به زحمت وارد کشور می شود، خرج خوشگذرانی بخشی از اقشار جامعه در آنتالیا و تفلیس و پاتایا می شود، آیا اقشار مذهبی این جامعه که به واقع «ولی نعمتان» جمهوری «اسلامی» ایران هستند، حق ندارند که انتظار داشته باشند اگر نرخ بلیت هواپیما به مقصد عتبات عالیات برای ایشان ارزان تر نمی شود، لا اقل چند برابر نشود؟ آیا آن ها به اندازه مسافران پاتایا هم برای بعضی ها اهمیت ندارند که مساعدتی در حقشان انجام گیرد؟
گرچه ما نیک می دانیم که عاشقان حسین(ع) که از اقصی نقاط ایران پای پیاده راه کربلا را در پیش می گیرند، چشم امیدی به مساعدت دولت ها ندارند و عهد آن ها با سیدالشهداء، فراتر از حساب و کتاب های مادّی است، لیکن این ذرّه ای از مسوولایت مسوولان دولت اسلامی در قبال مسلمین و دینداران کم نمی کند و توجیه گر کم کاری ها و سهل انگاری ها و بعضا «بی حمیتی»ها نیست و نخواهد بود.